Ik ga op reis, en neem mee



Door Joy Robinson


A new year, a new me. Zo luidt het elk jaar weer rond en na 1 januari.
Zo hoorde ik ze ook dit jaar. Oneindig veel doelen en goede voornemens worden gedeeld met familie, vrienden en kennissen. Zo staat ook het bezoeken van meerdere landen hoog op het prioriteitenlijstje. De één kiest voor een land binnen Europa terwijl de ander het geluk verder weg zoekt. Daarnaast is er de categorie ‘de zoekende reiziger’. En die weet niet waarheen. Daarvoor neem ik ze mee naar deze bestemmingen. A new year, a new me. Zo luidt het elk jaar weer rond en na 1 januari.
Zo hoorde ik ze ook dit jaar. Oneindig veel doelen en goede voornemens worden gedeeld met familie, vrienden en kennissen.
Zo staat ook het bezoeken van meerdere landen hoog op het prioriteitenlijstje.
De één kiest voor een land binnen Europa terwijl de ander het geluk verder weg zoekt.
Daarnaast is er de categorie ‘de zoekende reiziger’. En die weet niet waarheen.



Daarvoor neem ik ze mee naar deze bestemmingen:

1. Londen, Verenigd Koninkrijk – ‘Londen centrum, de Supradyn van Europa’. 
 Ik heb er vijf maanden gewerkt en ik zou het zó weer overdoen. De rode bussen, drukke winkelstraten en tal van bezienswaardigheden laten allemaal een indrukwekkende indruk achter. Het is de Supradyn van Europa. Door middel van het openbaar vervoer kan je de hele stad verkennen. Simpeler kan het niet.

2. Kwamalasamutu, Suriname - ‘De binnenlanden van Suriname zijn bedoeld voor de ‘Robinson-reiziger’, pur sang’. 
Dit indianendorp in de binnenlanden van Suriname is bedoeld voor de ‘Robinson-reiziger’, pur sang. De onverbeterlijke avonturier. Het ligt op 431 kilometer afstand van de hoofdstad Paramaribo. Hoewel het afgezonderd is van de bewoonde wereld, geeft het je het gevoel midden in de wereld te zijn. Het planten en oogsten van je eigen eten is er de normaalste zaak van de wereld.

3. Ella, Sri Lanka – ‘Ella, de hemel voor backpackers’. 
De hemel voor backpackers. Het dorp is ingericht naar de (jonge) toeristen die er elk jaar terugkeren voor de backpack vakantie van hun leven. Daarnaast is Ella ook geschikt voor de minder avontuurlijk aangelegde vakantieganger. De Ravana watervallen, archeologische bruggen en dierbare tempels zijn voor elk mens een verrijking voor het leven.

 4. Solitaire, Namibië – ‘De Solitaire, bestemd voor de camping reiziger die gaat voor puur’. 
Het doet mij telkens denken aan de woestijn die te zien is in de populaire Netflix serie ‘Breaking Bad’. De verlaten vlakte is een musthave om mee te nemen tijdens een rondreis door Namibie. Er staan slechts enkele huizen, winkeltjes, twee restaurants, en een benzinepomp waar je enkele jaren geleden nog de benzine met de hand moest oppompen. De Solitaire is bestemd voor de camping reiziger die gaat voor puur.

 5. Punta Cana, Dominicaanse Republiek - Het land waar niets moet maar alles mag. 
 De stranden van het Dominicaanse Republiek behoren tot de mooiste stranden van de wereld. Het is de perfecte zon, zee, strand –vakantie. Het land staat in het teken van rust, eten en muziek. Het Caribische eiland waar niets moet maar alles mag. Het is verbijsterend hoe veel mooie plekken er bestaan op deze wereld. Het beste advies dat ik ooit las: ‘wees open mindend maar blijf dicht bij jezelf’.
Adbox