Hey 2018, is slut-shaming still a thing?


Door: Tessa van Arkel

Het is 2018. Een heel nieuw jaar om nieuwe doelen te bereiken en om goede voornemens het leven in te roepen en deze keer echt na te komen! De aftrap, new year’s eve, waar jongeren met elkaar feestend het nieuwe jaar ingaan. Tijdens die nacht van 1 januari 2018 staat naast het feesten met elkaar het contact met de buitenwereld centraal. Waar we in 2008 elkaar een smsje stuurde, in 2012 elkaar pingde op onze Blackberry, berichten we elkaar nu via onze smartphones en delen we onze foto’s en video’s via social media. Naarmate de ochtend dichterbij komt, worden de mensen losser, het feestje gekker en de grenzen vervagen. Al met al, klinkt dit als een top oud en nieuw. Maar niet voor iedereen. Ergens zijn er meiden slachtoffer geworden van slut-shaming, net als iedere andere dag.




Slut-shaming is een Engelstalige term die verwijst naar het bestempelen van een vrouw als slet of hoer omwille haar (seksueel) gedrag. Slut-shaming is sinds de opkomst van social media ook online een rol gaan spelen. En dit gaat van kwaad tot erger. Slut-shaming kan uiteenlopen van nare seksistische reacties onder persoonlijke foto’s en video’s tot het verspreiden van sextapes. Een foto op het strand tijdens een zonvakantie geeft voor de gemiddelde slut-shamer genoeg aanleiding om de betreffende vrouw uit te maken voor rotte vis. Wanneer een vrouw onder welke omstandigheden dan ook gefilmd wordt tijdens het verrichten van seksuele handeling wordt dit schaamteloos gedeeld en besproken. Nu we daar een aantal jaar ontzettend reactief mee om zijn gegaan, is het misschien tijd om respect terug te winnen in de maatschappij, ook online! Dus 2018, hoe gaan we dit aanpakken? Uiteindelijk zou iedereen zich online moeten kunnen ‘blootgeven’ hoe hij of zij dat wil. Tot een zekere grens natuurlijk, het moet wel beschaafd blijven. Maar zolang er vrouwen in bikini’s op het strand en vrouwen in cocktailjurkjes in de club online voor hoeren worden uitgemaakt zijn we als maatschappij als je het mij vraagt gefaald. Dus mijn voornemens voor 2018 zijn, dat ik me niet druk ga maken om wat anderen van mij vinden (had ik al niet veel moeite mee) en dat ik niet ga bijdragen aan de verspreiding en het aanmoedigen van slut-shaming. Dus ik ga niks doorsturen, niks delen en nergens op reageren wanneer iemand online wordt gemanipuleerd aan de hand van slut-shaming of een andere vorm van internettreiterij. Deze voornemens moeten iedereen die wederzijds respect als belangrijk ervaart aanspreken, dus ik zou zeggen: feel free to join. Samen maken we een eind aan slut-shaming, want wat is de lol van slut-shaming als niemand meer kijkt?
Adbox