Van uitstel komt afstel


Door Daphne Sprenger

Heerlijk, het nieuwe jaar is begonnen! Net als duizenden, of misschien zelfs miljarden mensen, open ik mijn Facebook-pagina om alle nieuwjaarswensen te lezen. Het gevoel dat het nieuwe jaar met zich meebrengt, zorgt bij veel mensen voor vreugde en uiteraard een waslijst aan goede voornemens. Hoe meer ik door mijn tijdlijn scrol, hoe sneller en globaler ik de berichten lees. Waarom zou je per 1 januari ergens mee beginnen terwijl je er per jaar 365 dagen voor hebt? Wanneer je in november al een goed voornemen hebt kun je er toch veel beter direct aan beginnen! Voor mij is deze uitstel dan alweer een teken dat 80% van de mensen die deze goede voornemens plaatst, deze niet realiseert.  

Het idee van een goed voornemen snap ik, maar is het dan nodig dat heel Facebook die leest? Waarom zou je niet gewoon vol trots het eindresultaat posten en dan erbij vermelden dat het allemaal begon met een goed voornemen? Nu lijkt het net of ik een pessimistisch persoon ben, maar echt ik gun iedereen een schitterend jaar toe. Zelf zou ik persoonlijk meer waarde hechten aan goede voornemens als meer genieten van de kleine dingen, of meer tijd voor mezelf inplannen. Zijn dat ook goede voornemens?



Naast mijn studie heb ik ook een bijbaan in een restaurant waar natuurlijk ook de goede voornemens voorbijkomen. “Nee ik begin dit jaar wel met een salade”, om vervolgens een week later gewoon weer ongezond te eten. Het komt weleens over alsof het voor mensen meer een verplichting is dat zij een goed voornemen hebben dan dat zij dit daadwerkelijk ook willen.


Ik kan er wel van genieten, uiteindelijk moet iedereen lekker doen waar die zich goed bij voelt met óf zonder goede voornemens!  
Adbox